ტემპერამენტული ჰარმონია ბრენდთან – V

საინტერესოა, რა ტიპის შერწყმაა პროქტერი და გემბლი?

ვინაიდან, ჰორიზონტალური M&A ყველაზე გავრცელებული ჰორიზონტალური შენაძენია და იგი ხდება მაშინ, როდესაც:

  1. ყიდულობენ კომპანიას, რომელსაც აქვს შესადარებელი პროდუქტი, ან პროდუქტის გაფართოება.
  2. მეორე გეოგრაფიულად ფართოვდება ახალ ბაზარზე. ორივე შენაძენი ემატება ბიზნესის ზრდის სტრატეგიას.

აქედან გამომდინარე, ჰორიზონტალური შერწყმა არის, როდესაც ერთსა და იმავე ინდუსტრიაში მოქმედი კომპანიები ერთად ერთიანებიან. ჰორიზონტალური შერწყმა სასარგებლოა მასშტაბის ეკონომიის მოსაპოვებლად და საბაზრო ძალაუფლების გაზრდისთვის. ვინაიდან P&G შეიძინა Gillette სამომხმარებლო პროდუქტების ფირმები, ეს შენაძენი საუკეთესოდ არის აღწერილი, როგორც ჰორიზონტალური შერწყმა.

P&G – ის კომპანიისთვის Gillette-ის ბრენდი შერწყმაა თუ შესყიდვა?

ვინაიდან შერწყმა დაფუძნებული იყო სხვა მოდელზე, სადაც ინოვაციაზე იყო აქცენტი და არა მასშტაბზე. მას ეწოდა ინოვაციური კომპანიის მიერ შეძენის უნიკალური შემთხვევა, რათა გააფართოვოს თავისი პროდუქციის ხაზი სხვა ინოვაციური კომპანიის შეძენით.

Procter & Gamble Co – სთვის ერთ-ერთი ყველაზე წარმატებული შესყიდვა გახლავთ საპარსების და ბატარეების მწარმოებელ Gillette Co.- ის 57 მილიარდ დოლარაიანი გარიგებით შეძენა, რომელიც შექმნის მსოფლიოში ყველაზე დიდ სამომხმარებლო პროდუქციის საწარმოს.

ეს კომბინაცია აერთიანებდა P&G-ის მარკეტინგისა და დისტრიბუციის ძლიერ მხარეებს, რომლის პროდუქცია ძირითადად ქალებისთვის იყო განკუთვნილი, Gillette-ის მაღალმომგებიანი ბრენდები კი აერთიანებდა საპარსებს, რომლებიც ძირითადად მამაკაცების ხაზს ქმნიდა.

როგორც ხარჯების შემცირების ნაწილი, რომელიც მოჰყვებოდა შეთანხმებას, აღმასრულებლებმა განაცხადებდნენ, რომ შერწყმა გამოიწვევდა დაახლოებით 6,000 სამუშაო ადგილის პრობლემის აღმოფხვრას, ანუ დაახლოებით 140,000 სამუშაო ძალის 4 პროცენტს.

„ჩვენ გვჯერა, რომ შეგვიძლია გავაერთიანოთ ეს კომპანიები და შევქმნათ ჯადოქარი“, – ამბობდა Gillette-ის აღმასრულებელმა დირექტორი ჯეიმს მ. კილტსმა პრეზენტაციაზე. კილტსი გახდება P&G-ის ვიცე-თავმჯდომარე და შეუერთდება მის საბჭოს.

კილტსმა, რომელიც დათანხმდა მინიმუმ ერთი წლით დარჩენას ორი კომპანიის ინტეგრაციისთვის, თქვა, რომ ეს კომბინაცია Gillette-ს მისცემს შესაძლებლობას გაყიდოს თავისი პროდუქცია განვითარებად ბაზრებზე, მათ შორის ჩინეთისა და აღმოსავლეთ ევროპის ჩათვლით.

გარიგება დაამატებდა Gillette’s Duracell-ის ბატარეას, Right Guard დეოდორანტს და საპარსების ხაზს P&G-ის 300 -ზე მეტი სამომხმარებლო ბრენდის კოლექციას, რომელშიც შედის Head and Shoulders შამპუნი, Pringles, Crest კბილის პასტა და Bounty ქაღალდის ხელსახოცები.

უდავო იყო ის ფაქტი, რომ P&G გაცილებით დიდი იყო, ვიდრე Gillette და ჰყავდა სამჯერ მეტი თანამშრომელი. 60 მილიარდ დოლარზე მეტი შემოსავლით, ამით ახალმა კომპანიამ გაუსწრო Unilever-ს, რომელსაც ჰქონდა 53 მილიარდი დოლარის შემოსავალი, როგორც სამომხმარებლო პროდუქტების გლობალური ლიდერი. Unilever-ის ბრენდებში შედის Dove საპონი, Bird’s Eye და Lipton.

ინვესტორი უორენ ბაფეტის კომპანია, Berkshire Hathaway Inc., ფლობს Gillette-ის 9,7 პროცენტს, ანუ დაახლოებით 96 მილიონ აქციას – წილის ტოლფასი 93,6 მილიონი P&G აქცია. ბაფეტმა, Gillette-ის უმსხვილესმა აქციონერმა, ანალიტიკოსების წინაშე ვიდეო პრეზენტაციაში ამ კომბინაციას უწოდა “საოცნებო გარიგება” და თქვა, რომ აპირებს შეიძინოს კიდევ 6.4 მილიონი P&G აქცია, რათა 100 მილიონს მიაღწევს იმ წლის ბოლოს, როდესაც გაყიდვა სავარაუდოდ დასრულდება.

წყარო: https://www.nbcnews.com/id/wbna6878219

საინტერესოა, არის Procter and Gamble კონგლომერატი?

Procter & Gamble Company (P&G) არის მრავალეროვნული კონგლომერატი სამომხმარებლო საქონელში. მისი ბიზნესი მოიცავს რამდენიმე სეგმენტს, მათ შორის პირადი ჰიგიენისა და მოვლის, სილამაზის, ჯანდაცვის, ქსოვილის მოვლისა და სახლის მოვლის საშუალებებს.

P & G – ის კონგლომერატული შესყიდვა (Conglomerate) არ განუხორციელებია, რომელიც როგორც მოგეხსენებათ არის შესყიდვები, რომლებიც ძირითადად ფინანსური მიზეზების გამო მოხდა, ბიზნესის პორტფოლიოს სხვა კომპანიებთან ურთიერთობის გარეშე.

ასევე, P & G – ის მტრული შეძენა (Hostile takeover) არ განუხორციელებია, რადგან მას ამის საჭიროება არასდროს ჰქონია. ვინაიდან მტრული შეძენა მოტივირებულია ზრდის სტრატეგიით, რომელიც ცდილობს დომინირდეს ინდუსტრიაში, დაიპყროს დიდი მომხმარებელი ან აღმოფხვრას მთავარი კონკურენტი, ამას P & G დიფერენცირების სტრატეგიით ყოველთვის მარტივად აღწევდა, ამიტომ მსგავსი მტრული სტრატეგია მისთვის უცხოა.

 M & A Failure Rate of Procter and Gamble

ისტორია აჩვენებს, რომ ყველა შერწყმისა და შეძენის 50-დან 80 პროცენტამდე იქნება ფინანსური იმედგაცრუება.

ვინაიდან P & G აქვს შერეული რეკორდი შერწყმებისა და შესყიდვების პროცესში, მათი ზოგიერთი შენაძენი, როგორიცაა Gillette, ძალიან წარმატებული იყო, ზოგიერთი კი, როგორიცაა Duracell-ის შეძენა, გამოწვევების წინაშე აღმოჩნდა. თუმცა აქვე უნდა აღინიშნოს ის ფაქტი, M&A შეიძლება იყოს რთული და სარისკო პროცესი და ნებისმიერი გარიგების წარმატება დამოკიდებულია ფაქტორების ფართო სპექტრზე.

 რატომ ჩავარდა P&G სტრატეგია?

Procter & Gamble Co-მ განაცხადა, რომ Duracell-ის ბატარეის ბიზნესს ცალკე კომპანიად დაყოფს, რადგან ცდილობს ფოკუსირება მოახდინოს თავის სწრაფად მზარდ ბრენდებზე.
საყოფაცხოვრებო პროდუქტების მსოფლიოს უმსხვილესმა მწარმოებელმა ასევე აღნიშნა კვარტალური გაყიდვების მცირე ვარდნა.

წმინდა შემოსავალი, რომელიც მიეკუთვნება Procter & Gamble-ს, დაეცა 1,99 მილიარდ დოლარამდე, ანუ 69 ცენტი ერთ აქციაზე, პირველ კვარტალში, რომელიც დასრულდა 30 სექტემბერს, 3,03 მილიარდი დოლარიდან, ანუ 1,04 აშშ დოლარით თითო აქციაზე, ერთი წლის წინათ.

Pampers-ის საფენების და Tide სარეცხი საშუალებების მწარმოებელმა განაცხადა, რომ წმინდა გაყიდვები 20,79 მილიარდ დოლარამდე შემცირდა 20,83 მილიარდი დოლარიდან.

კომპანიამ აგვისტოში განაცხადა, რომ მას შეეძლო გაეყიდა თავისი ბრენდების დაახლოებით ნახევარი მომდევნო ორი წლის განმავლობაში და სამუშაო ადგილები შემცირებინა გაყიდვების ზრდისა და ხარჯების დაზოგვის მიზნით და მოგეხსენებათ ეს ასეც მოხდა, როცა მან სხვადასხვა ბრენდები გაყიდა კომპანიის საჭიროებიდან გამომდინარე.

https://www.reuters.com/article/procter-gamble-results

ეკატერინე კოჭლამაზაშვილი, მარიამ ქადაგიძე IBSU