კომპანია “Tesla” პიტერ დრაკერის 5 სასიკვდილო ბიზნეს ცოდვის მიხედვით VI

VI

კომუნიკაციის როლი

ეფექტური კომუნიკაცია კიდევ ერთი მთავარი ფაქტორია, თუ როგორ წყვეტს Tesla საკუთარ პრობლემებს. კომპანიამ გაზარდა მომხმარებლებთან, ინვესტორებთან და საზოგადოებასთან კომუნიკაციის სიხშირე ვებსაიტზე და სოციალური მედიის არხებზე რეგულარული განახლებით. გარდა ამისა, კომპანია ცდილობდა უფრო გამჭვირვალე ყოფილიყო მისი ოპერაციების შესახებ, როგორიცაა კვარტალური წარმოებისა და მიწოდების ანგარიშების გამოქვეყნება.

Tesla-მ შეძლო გადაელახა ეს გამოწვევები და დარჩენილიყო კონკურენტუნარიანი ელექტრო მანქანების ინდუსტრიაში. ეს ყველაფერი მან  საკუთარ წარმატებაში ინვესტიციით მოახერხა. Tesla-მ დაიკავა თავი ლიდერად მდგრადი ენერგიის ბაზარზე ,მიუხედავად იმისა, რომ კომპანია კვლავაც ყოველდღიურად აწყდება ახალ გამოწვევებს, მისი დილიგენცია ინოვაციების, კვლევისა და განვითარებისა და კომუნიკაციის მიმართ უზრუნველყოფს მის განვითარებას მომავალ წლებში და ეს უკვე კუმულატიური ეფექტით გრძელდება.

როგორც ვნახეთ Tesla-ს არც ეს ცოდვა არ გააჩნია.

რადგანაც ჩვენ უკვე ვახსენეთ ტესლას ძველი და ახალი კონდიცია ბაზარზე, ვფიქრობ საკმაოდ საინტერესო იქნება თუ ამას მივცემთ სტრუქტურულ ფორმას და ამ სტრუქტურული ფორმით დავიწყებთ ამის განხილვას. შესაბამისად მოდით დავიწყოთ 2008 წლისა და 2023 წლის ტესლას შედარებითი ანალიზი. ვნახოთ რითი დაიწყო ტესლამ, რა შეცვალა და საბოლოოდ სადამდე მივიდა.

ტესლას მდგომარეობა 2008 წელს:

2008 წელს Tesla იყო პატარა სტარტაპი, რომელმაც ახლახან გამოუშვა თავისი პირველი პროდუქტი, Tesla Roadster, რომელიც ძვირადღირებული ელექტრო სპორტული მანქანა იყო. Roadster-ს არ იყო მიმზიდველი მისი მაღალი ფასის და იმ ფაქტის გამო, რომ იგი ხელმისაწვდომი იყო მხოლოდ მდიდარი მომხმარებლების ნიშა ბაზრისთვის. იმ დროს Tesla-ს ძირითადი აქცენტი გამახვილებული იყო Roadster-ის მიღმა არსებული ტექნოლოგიის გაუმჯობესებაზე და მისი პროდუქციის ხაზის გაფართოებაზე მომხმარებელთა ფართო სპექტრისთვის.

ერთ-ერთი ყველაზე დიდი გამოწვევა ტესლას წინაშე 2008 წელს იყო დაფინანსების უზრუნველყოფა მისი საქმიანობის გასაგრძელებლად. გლობალურმა ფინანსურმა კრიზისმა გაართულა სტარტაპებისთვის ინვესტიციების უზრუნველყოფა და ბევრი ინვესტორი უფრთხობდა ინვესტირებას ტექნოლოგიაში რომელიც მაშინ ჯერ კიდევ ინოვაცია იყო. მოდით განვიხილოთ 2008 წლის გავლენა ზოგადად ავტოინდუსტრიაზეც.

სურათი 81 2008 financial crisis

2008 წლის გლობალურმა ფინანსურმა კრიზისმა სერიოზული გავლენა მოახდინა გლობალურ ეკონომიკაზე და საავტომობილო ინდუსტრიამ ერთ-ერთი ყველაზე მძიმე დარტყმა მიიღო. ავტომწარმოებლები იბრძოდნენ სიცოცხლისუნარიანობის შესანარჩუნებლად და კრიზისმა დიდი გავლენა მოახდინა მომწოდებლებზე, დილერებზე და სხვა ბიზნესებზე, რომლებიც ეყრდნობოდნენ ინდუსტრიას.

2008 წლის ბოლოს Tesla-მ გამოაცხადა, რომ ათავისუფლებდა თავისი მუშახელის დაახლოებით 25%-ს, რაც კომპანიის ფინანსური რესურსების შენარჩუნებისთვის კეთდებოდა. თანამდებობიდან გათავისუფლება აუცილებელი ღონისძიება იყო ხარჯების შესამცირებლად და ფულადი სახსრების შესანარჩუნებლად, მაგრამ მათ ასევე უარყოფითი გავლენა მოახდინეს მორალურ მდგომარეობაზე და კომპანიის უნარზე განეხორციელებინა თავისი გეგმები.

დაფინანსების უზრუნველყოფის გამოწვევების გარდა, 2008 წლის ფინანსურმა კრიზისმა ასევე შექმნა გაურკვევლობა მთლიანად საავტომობილო ინდუსტრიაში. დამკვიდრებული ავტომწარმოებლები იბრძოდნენ სიცოცხლის შენარჩუნებაში და ბევრი ამცირებდა კვლევისა და განვითარების ხარჯებს, მათ შორის ელექტრო მანქანების ტექნოლოგიაზე. ამან ტესლას შეუქმნა შესაძლებლობა, დამკვიდრებულიყო ლიდერი ელექტრომობილების ბაზარზე და მოეპოვებინა კონკურენტული უპირატესობა დამკვიდრებულ ავტომწარმოებლებთან შედარებით, რომლებიც ამ დროს იბრძოდნენ.

მიუხედავად ამ გამოწვევებისა, Tesla-მ შეძლო ფინანსური კრიზისისგან გადარჩენა და უფრო ძლიერ კომპანიად ჩამოყალიბება. ერთ-ერთი მთავარი ფაქტორი, რომელიც დაეხმარა ტესლას ამ კონფრონტაციის გადალახვაში, იყო მისი ინვესტორების მხარდაჭერა, რომლებიც განაგრძობდნენ კომპანიის გრძელვადიან პოტენციალის რწმენას. 2009 წლის მაისში Daimler AG-მა გამოაცხადა, რომ 50 მილიონი დოლარის ინვესტიციას ახორციელებდა Tesla-ში, რამაც უზრუნველყო ფულადი სახსრების საჭირო რაოდენობა და დაეხმარა კომპანიის ტექნოლოგიებისა და ბიზნეს მოდელის კონსტანტაციას.

ინვესტორების მხარდაჭერით Tesla-მ შეძლო გაეგრძელებინა პროდუქციის განვითარება და ოპერაციების გაფართოება. 2010 წელს კომპანია გამოვიდა საჯაროდ, რამაც უზრუნველყო დამატებითი კაპიტალი და ხელი შეუწყო კომპანიის ამაღლებას. მომდევნო რამდენიმე წლის განმავლობაში, Tesla-მ განაგრძო ახალი პროდუქტების ინოვაციები და განვითარება, მათ შორის Model S, Model X და Model 3.

დღეს Tesla არის ერთ-ერთი ყველაზე ღირებული და ინოვაციური კომპანია მსოფლიოში, რომლის საბაზრო კაპიტალიზაცია 600 მილიარდ დოლარზე მეტია. კომპანიამ ჩაშალა საავტომობილო ინდუსტრია და ხელი შეუწყო ელექტრომობილებზე გადასვლის დაჩქარებას. მიუხედავად იმისა, რომ 2008 წლის ფინანსური კრიზისი Tesla-სთვის რთული პერიოდი იყო, კომპანიამ შეძლო გადარჩენა და ლიდერად გამოჩენილიყო ელექტრომობილების ბაზარზე, მისი გამძლეობის, ინოვაციებისა და ინვესტორების მხარდაჭერის წყალობით.

თუ ამ ყველაფერს რაციონალურად შევხედავთ იმის თქმაც შესაძლებელია, რომ ტესლასთვის აუცილებელიც კი იყო ეს კრიზისი, რადგან ამ კრიზისმა , როგორც ზემოთ აღვნიშნე ფაქტობრივად გონება გაუფანტა სხვა კომპანიებს მანამდე , სანამ ტესლამ მანქანების ინდუსტრიაში საკუთარი ხაზი შექმნა, რაც სავსებით რაციონალური და ზუსტი საქციელი იყო, რადგან თუ რომელიმე კატეგორიაში არ ხარ პირველი, მაშინ რა თქმა უნდა აუცილებელია შექმნა შენი კატეგორია და იქ დაიმკვიდრო საპატიო ლიდერობა.

ტესლას მდგომარეობა 2023 წელს:

ამ ტემპით 2023 წლისთვის უკვე Tesla გახდა მთავარი მოთამაშე საავტომობილო ინდუსტრიაში. კომპანია ახლა გთავაზობთ ელექტრომობილების სრულ ხაზს, მათ შორის Model S, Model X, Model 3 და Model Y, რომლებიც უფრო ხელმისაწვდომი მომხმარებელთა ფართო სპექტრისთვის, ვიდრე როდსტერი იყო 2008 წელს. Tesla-მ ასევე გააფართოვა თავისი პროდუქციის ხაზი  ელექტრო მანქანების მიღმა, მზის პანელების და ბატარეის შენახვის გადაწყვეტილებების შემუშავებით, რომლებიც ფაქტობრივად ავსებენ მის ელექტრომობილებს.

Tesla-ს გაფართოება ენერგიის შენახვის ბაზარზე დაეხმარა კომპანიას, როგორც ლიდერს მდგრადობის სფეროში. კომპანიის ბატარეის ტექნოლოგიას აქვს პოტენციალი, მოახდინოს რევოლუცია ენერგიის შენახვისა და გამოყენების გზაზე, რამაც შეიძლება მნიშვნელოვანი გავლენა იქონიოს გლობალურ ენერგეტიკულ ინდუსტრიაზე.

მიუხედავად ამ წარმატებებისა, ტესლა მაინც გამოწვევების წინაშე დგას. ერთ-ერთი ყველაზე დიდი გამოწვევა არის მომგებიანობის მიღწევა, რაც კომპანიისთვის მუდმივად კონფრონტაციის საკითხი იყო. წარსულში Tesla-ს ჰქონდა მომგებიანი კვარტლები, მაგრამ ჯერ კიდევ არ მიუღია მდგრადი მომგებიანობა დიდი ხნის განმავლობაში.

Tesla ასევე წინ უდგას კონკურენციას ისეთი ცნობილი ავტომწარმოებლებისგან, როგორიცაა Ford და General Motors, რომლებიც შევიდნენ ელექტრომობილების ბაზარზე საკუთარი შეთავაზებებით. ამ მემკვიდრეობით ავტომწარმოებლებს აქვთ მიწოდების დამკვიდრებული ჯაჭვების და მასშტაბის ეკონომიის უპირატესობა, რამაც მათ საშუალება მისცა გაეზარდათ თავიანთი ელექტრომობილების წარმოება უფრო სწრაფად, ვიდრე ეს ტესლამ შეძლო.

კონკურენციის გარდა, ტესლას მიმართ კრიტიკა წარმოიშვა წარმოების შეფერხებებისა და ხარისხის პრობლემების გამო. როგორც ზემოთ აღვნიშნეთ ზოგიერთმა მომხმარებელმა აცნობა მთელს მსოფლიოს ტესლას მანქანებთან დაკავშირებული პრობლემების შესახებ. ამ საკითხებმა გამოიწვია ნეგატიური feedback-ი და საკმაოდ დიდი გავლენა მოახდინა კომპანიის რეპუტაციაზე.

დასკვნა

რადგანაც უკვე ყველაფერი მიმოვიხილეთ მოდით მივიდეთ კონსექვენტამდეც.

ტესლას მდგომარეობა 2008 და 2023 წლებში რადიკალურად განსხვავებულია. 2008 წელს კომპანია იყო პატარა სტარტაპი ერთი ნიშური პროდუქტით, რომელიც აწყდებოდა გამოწვევებს დაფინანსებასთან და ტექნოლოგიურ გაუმჯობესებასთან მიმართებაში. 2023 წელს Tesla უკვე მთავარი მოთამაშეა ელექტრომომარაგების ბაზარზე დივერსიფიცირებული პროდუქტის შეთავაზების და მომავლის ამბიციური გეგმების წყალობით. მიუხედავად იმისა, რომ კომპანიამ მიაღწია მნიშვნელოვან წარმატებას, ის კვლავ აწყდება გამოწვევებს, რომლებიც დაკავშირებულია მომგებიანობასთან, კონკურენციასა და ხარისხის კონტროლთან. ამ გამოწვევების დასაძლევად საჭიროა სტრატეგიული დაგეგმვა და კიდევ უფრო მეტი ინოვაცია. თუმცა როგორც უკვე არაერთხელ გაგიგიათ ჩემგან ფაქტი ყველაზე ფუნდამენტური არგუმენტია და ახლა ფაქტი ისაა, რომ ტესლას არცერთი დრაკერის მომაკვდინებელი ცოდვა არ ჰქონია და მე პირადად მგონი ამის ვალიდაცია უკვე მოვახდინე. რას ნიშნავს ეს? რადგანაც დრაკერის მიდგომა გათვლილია გრძელვადიან მიდგომაზე, ეს იმას ნიშნავს, რომ ტესლა არ გაჩერდება იმ მდგომარეობაზე რაზეც ახლაა. მიუხედავად იმისა, რომ ის ისედაც ბაზრის ლიდერია და ყველაზე დიდი საბაზრო კაპიტალიზაციაც სწორედ მას აქვს ის განაგრძობს განვითარებას და მელიორაციას და ვფიქრობ, რომ არ მგონია რომელიმე სხვა კომპანიამ შეძლოს ელექტრომობილების ბაზარზე ბაზრის წილის ან სხვა რომელიმე ინდიკატორის მიხედვით ამ კომპანიასთან  გათანაბრება. რაც პირადად ჩვენ ძალიან გვეამაყება, რადგან ძალიან დიდ პატივს მივაგებთ როგორც ილონ მასკსა და ტესლას, ასევე ნებისმიერ დომინანტ ამერიკულ კომპანიას.

სანდრო მაისურაძე და მარიამ თვარაძე, IBSU